واقع الخدمات الإلكترونية في مكتبة جامعة الملك سعود ومدى إستفادة طالبات الدراسات العليا منها في دعم البحث العلمي
السلطان, ريم عبدالله فهد . 2015
سعت الدراسة إلى التعرف على واقع الخدمات الإلكترونية في مكتبة جامعة الملك سعود و مدى إستفادة طالبات الدراسات العليا منها في دعم البحث العلمي ،كما سعت إلى التعرف على الصعوبات التي يواجهنها في إستخدام هذه الخدمات و الحلول المقترحة لحل هذه الصعوبات . و قد إستخدم المنهج الوصفي ، لتحقيق أهداف الدراسة ، حيث تم تصميم إستبانة للتعرف على مدى إستفادتهن من الخدمات الإلكترونية و أوعية المعلومات و المصادر الرقمية المتوفرة على الموقع الإلكتروني لعمادة شؤون المكتبات ، بالإضافة إلى التعرف على أسباب إستخدام طالبات الدراسات العليا للخدمات الإلكترونية و أوعية المعلومات و المصادر الرقمية على الموقع ، و التعرف على الصعوبات التي واجهتهن أثناء إستخدام تلك الخدمات و الإستفادة من أوعية المعلومات الرقمية ، و التعرف على مقترحاتهن لحلها ،كما تم تصميم بطاقة ملاحظة لرصد واقع الخدمات الإلكترونية المقدمة خلال موقع عمادة شؤون المكتبات . و طبقت الإستبانة على أفراد عينة عشوائية عددها (43) طالبة.
وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها :
• توجد علاقة إيجابية بين إتاحة و تطوير الخدمات الإلكترونية للمكتبة الجامعية و دعم البحث العلمي لدى طالبات الدراسات العليا بجامعة الملك سعود .
و بناء على النتائج التي توصلت إليها الدراسة يمكن التوصية بضرورة وضع السبل المناسبة للحد من الصعوبات و العمل على تهيئة البيئة المناسبة لتفعيل استخدام طالبات الدراسات العليا للخدمات الإلكترونية و أوعية المعلومات الإلكترونية و قواعد البيانات التابعة للجامعة ، كما اقتُرحت عددٌ من الموضوعات لتشملها الدراسات مستقبلاً.
The Reality of e-Services in the Library of King Saud University and the Graduate Students Take Advantage of them in Support of Scientific Research
Reem Abdullah Fahad Al Sultan
King Saud University
Abstract
The study aims to identify the reality of e-services in the library of King Saud University and the graduate students take advantage of them in support of scientific research, has also aims to identify the difficulties they face in using these services and solutions proposed to solve these difficulties. The study has used the descriptive method, to achieve the objectives of the study, was designed questionnaire to identify the extent of their use of electronic services, information sources and digital resources available on the website of Deanship of Library Affairs, as well as to identify the reasons for the use of graduate students to e-Services and information sources and digital resources on the site, and identify the difficulties they faced during the use of such services and benefit from digital information sources, and identify their suggestions to solve them, and is designed for monitoring the observation card to observe the reality of e-Services provided during the site Deanship of Library Affairs. And applied the questionnaire to a random sample of individuals (43) students.
The study found several results, notably:
• There is a positive relationship between access and the development of electronic services for the university library and support scientific research with graduate students at King Saud University.
Based on the findings of the study can be recommended the need to develop appropriate ways to reduce the difficulties and work to create the right environment to enable the use of graduate students to e-services and containers of electronic information and databases of the University, as suggested by a number of topics to covered by the studies in the future.