تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
User Image

Hisham Hussein

Professor

Professor of Mathematics Education

كلية المعلمين
King Saud University
المنشورات
مقال فى مجلة
2013

المعرفة الرياضية اللازمة لتدريس الرياضيات بالمرحلة الابتدائية لدى الطلاب المعلمين بكلية المعلمين جامعة الملك سعود

حسين, هشام بركات بشر . 2013

الملخص:
يعد المعلم الجيد العنصر المؤثر في المنظومة التعليمية، ويتوقف نجاحها وفشلها على جودة إعداد المعلم وتدريبه أثناء الخدمة، فالمعلم وحده من يتحمل مسئولية جعل المعارف والمهارات مفهومة لطلابه. لذا نحتاج لبذل جهد أكبر في إعداد وتقييم أداء المعلمين في جميع المستويات قبل الخدمة وأثنائها، وإعطاؤهم التقدير الذي يستحقونه. والتحقق دائماً من أن جميع معلمي الرياضيات يعرفون الرياضيات والمعرفة التربوية اللازمة لتدريس موضوعاتها.
هدف البحث الحالي إلى استكشاف المعرفة الرياضية (المرتبطة بالأعداد والعمليات) لدى الطلاب المعلمين بما يحدد تمكنهم من المعرفة الرياضية اللازمة لتدريس الرياضيات بالمرحلة الابتدائية. واستخدمت الدراسة مقياس المعرفة الرياضية اللازمة للتدريس في المرحلة الابتدائية في مجال الاعداد والعمليات، وكانت مجموعة البحث (24) طالباً في المستوى الثامن والأخير بكلية المعلمين بجامعة الملك سعود. ، واستخدم البحث معالجات احصائية مناسبة . وأظهرت نتائج البحث مستويات تمكن عينة البحث من المعرفة الرياضية. وقدمت مجموعة من التوصيات والمقترحات.
Abstract
The accomplished teacher is an important element in the educational system, and It’s success or it’s failure depends on the quality of teacher Education whether in pre-service or in-service. The teacher alone bears the responsibility to make the understanding of knowledge and skills for his students. So we need to do our best in the preparation and evaluation the teachers’ performance at all levels. And given the recognition they deserve. It should always check that all mathematics teachers have Content Knowledge and pedagogical knowledge which necessary to teach mathematics.
This research aims to explore students teachers' mathematical knowledge for teaching mathematics. The study used a measure of mathematical knowledge for teaching mathematics at the elementary level in the field of numbers and operations. The sample was (24) students teachers in the eighth and final level at Teachers College, King Saud University. Suitable Statistical treatment was used. The results revealed the mathematical knowledge levels of the research sample. Recommendations and suggestions are presented. 

نوع عمل المنشور
بحث
رقم المجلد
43
رقم الانشاء
ج3
مجلة/صحيفة
مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، رابطة التربويين العرب، العدد 43 ج3 نوفمبر 2013م.
الصفحات
149 - 176
مزيد من المنشورات
publications

This article includes a brief overview of PISA 2022 Results (Volume V): Learning Strategies and Attitudes for Life, where the report highlighted several key findings that reflect the state of…

بواسطة Hisham Hussein
2025
تم النشر فى:
International Foundation for Future Horizons OU
publications

This Article aimed to Identify the trends of Research in STEM education, the Article analyzed the articles which were published in the web of scientific journals (2020-2021). The sample was 467…

بواسطة Hisham Hussein
2023
تم النشر فى:
2023 IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC)
publications

This study investigated the professional traits of mathematics teachers that affected mathematical achievement for fourth-graders in the TIMSS 2015 study, including teaching experience, degree of…

بواسطة Mohammed Sanat Alharbi , Khaled Abdullah Almatham, Misfer S. Alsalouli, Hisham Hussein
2020