تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
User Image

عبد الرزاق بن أحمد راشد المَعْمَري

أستاذ

عضو هيئة تدريس

كلية السياحة والآثار
الدرعية، جامعة الملك سعود، كلية الآداب، مبنى 16، الطابق الأرضي، مكتب رقم S068
إعلان

الربوبية الذكورية وظهور القُرى والملكية الخاصة في الجزيرة العربية Masculine Divinity and the emergence of villages and ownership in the Arabian Peninsula

من

ملخص: يستند البحث إلى الشكال البشرية في كل من النصب الحجرية، والفن الصخري، وفن النحت للتدليل ّ بها على وجود الربوبية الذكورية، والب الرب، وعلى فرضية جديدة لظهور هذه العقيدة بين الصيادين، والرعاة، ّ وفي شمال غربي الجزيرة العربية، وامتدادها إلى بادية الشام، أو أن هذه المنطقة، أو )الجزيرة العربية عامة( كانت ّ ُ ة، وإفراد أسلوبي لتبوك، والعل، وأبا مغير أو ً موطن ً ا رئيسا من مواطن هذه الربوبية. في البحث تقسيم لسلوب جب )تيما( في الفن الصخري، وربط المنشآت الحجرية المستطيلة بالربوبية الذكورية، مع تسجيل معابد لها لول مرة، ُ ومساكن دائمة وقرى رعوية. وتشكل السرة، وما فوقها الدالة جميعها على مجتمعات متطورة تختلف عن مجتمعات الصيد والجمع، وعن مجتمع الرعي المتنقل الذي أتى بعد هذه المرحلة، إضافة إلى ظهور الملكية بأنواع مختلفة. ٍ وفي البحث مراجعة لفهم المنحوتة الحجرية التي وصفت بالرجل الحزين خلل معرض »روائع آثار المملكة عبر العصور« الدولي، في أنها ليست على ذلك النحو، بل تتضمن مدلوًل ً آخر مرتبطا بالربوبية الذكورية هي الخرى. وفي ً البحث أيضا أدوات حجرية ذات صلة، وموجز بديانات ما قبل التاريخ، وجوانب أخرى كثيرة ذات صلة بنمط الحياة.

Abstract: This research is based on human fgures in stone monuments, rock art, and sculpture to demonstrate the existence of male divinity and the father as the patriarch. It is also based on a new hypothesis for the emergence of this belief among hunters and shepherds, in the northwest of the Arabian Peninsula, and its extension in the Syrian desert (Badiyat ash-Sham), indicating that this region, or (the Arabian Peninsula in general) was a major home of this male divinity. The research includes a section for the Jubbah style, differentiation in style for Tabuk, Al-Ula, and Abu Mughair (or Tayma) in rock art, and linking rectangular stone structures to male divinity, documented for the frst time in temples, permanent homes and pastoral villages. This also demonstrates the formation of the family, and other higher social structures, all of which indicating advanced societies different from the hunting and gathering societies or the nomadic herding society that came after this stage. In addition, these fndings demonstrate the emergence of ownership in different types. The research also reviews the current understanding of the stone sculpture described as “The Suffering Man Statue” during the "Masterpieces of the Kingdom's Antiquities Through the Ages" international exhibition. The review provided explains that the statue does not indicate suffering, but it is rather implying another meaning linked to male divinity. The research includes an examination of related stone utensils, a brief overview of prehistoric religions, and many other aspects related to lifestyle, art, and belief

مزيد من إعلان
announcement
28
Oct 2025

ملخص: يستند البحث إلى الشكال البشرية في كل من النصب الحجرية، والفن الصخري، وفن النحت للتدليل ّ…