تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
User Image

د. تركي بن محمد بن عبدالله السريهيد

Assistant Professor

عضو هيئة التدريس في قسم الرياضيات - كلية العلوم

كلية العلوم
كلية العلوم - مبنى 4 - قسم الرياضيات - مكتب 59-2ِِA
مدونة

Ten Creative Ways to Teach Math عشرة طرق ابداعية لتدريس الرياضيات

Here are some activities for your classroom to add a bit of sparkle and creativity. As children work, ask critical questions such as "Did you try this?" "What would have happened if?" "Do you think you could?" to enhance children's understanding of mathematical ideas and vocabulary

في هذا الموضوع سيكون بعض الانشطة في الفصل لاضافتها كجزء من التألق و الابداع . بما ان الاطفال يعملون , اسأل اساله دقيقة مثل هل حاولت هذا ؟ ماذا سيحدث لو ..؟؟ هل تعتقد انه بامكانك ..؟؟ لتعزيز فهم الطفل للافكار والمصطلحات الرياضية
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- Use dramatizations . Invite children pretend to be in a ball (sphere) or box (rectangular prism), feeling the faces, edges, and corners and to dramatize simple arithmetic problems such as: Three frogs jumped in the pond, then one more, how many are there in all

استعمل الدراما وادعو الاطفال للتظاهر بان يكون كورة او صندوق .. وقم بصياغة المشكلات على شكل موقف درامي مثل ثلاث ضفادع قفزت الى البركة وبعد فترة قفزت اخرى كم العدد في البركة عندئذ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

2- Use children's bodies. Suggest that children show how many feet, mouths, and so on they have. When asked to show their "three arms," they respond loudly in protest, . Then invite children to show numbers with fingers, starting with the familiar, "How old are you?" to showing numbers you say, to showing numbers in different ways (for example, five as three on one hand and two on the other).

استعمل جسم الطفل واقترخ للاطفال ان يوضحوا كم لهم من قدم وفم وغير ذلك .. فمثلا حينما تطلب منهم عرض ذراعاتهم الثلاثة سيصرخوا في احتجاج . بعد ذلك ادعو الاطفال لتوضيح الاعداد باصابعهم بداية من اسألة مألوفة مثل العمر وطلب منهم توضيح العدد بطرق مختلفة مثلا للعدد 5 اجعل ثلاثة اصابع في يد واصبعين لليد الاخرى

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

3-Use children's play. Engage children in block play that allows them to do mathematics in numerous ways, including sorting, seriating, creating symmetric designs and buildings, making patterns, and some plays related to arithmatic and money concepts
استخدم لعب الاطفال , اربط الاطفال باللعب تسمح لهم باستعمال الرياضيات بانماط متعدده تشمل الفرز وانشاء تصاميم متماثلة وغير ذلك من الالعاب المرتبطة بالحساب ومفاهيم الاموال

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ