الجوانب الأخلاقية في الرياضة والترويح أرت 445
- المؤسسة التعليمية : جامعة الملك سعود
- الكلية/ القسم : كلية علوم الرياضة والنشاط البدني- قسم الإدارة الرياضية والترويح
أ ( تحديد المقرر والمعلومات العامة
1 – اسم المقرر و رقمه: الجوانب الأخلاقية في الرياضة والترويح أرت 444
2 – الساعات المعتمدة: ساعتان
3 – البرنامج أو البرامج التي يتم تقديم المقرر ضمنها:
بكالوريوس في علوم الرياضة والنشاط البدني
)إذا كان هناك أشياء عمومية مختارة في برامج عدة يجب ذكرها فضلا عن ذكر البرامج(
4 – اسم عضو هيئة التدريس المسئول عن تدريس المقرر:
أحد أعضاء هيئة التدريس المتخصصين بالإدارة الرياضية والترويح أو علم النفس الرياضي
4 – المستوى أو السنة التي سيتم تقديم هذه المقرر فيه: المستوى 7
6 – المتطلبات المسبقة لهذه المقرر )إن وجدت( :
أ- المستوى 3 الأسس النفسية للصحة والجهد البدني والرياضة مسك 202
ب- المستوى 4 المدخل للإدارة الرياضية والترويح أرت 212
7 – المتطلبات المصاحبة لهذه المقرر )إن وجدت( : لا يوجد
8 – مكان تدريس المقرر إن لم يكن في المقر الرئيسي للمؤسسة التعليمية:
9– لغة تدريس المقرر: اللغة العربية مع تقديم مصطلحات المقرر بالانجليزية
نموذج ) و (
توصيف المقرر
ب ( الأهداف :
1 – وصف موجز لنتائج التعلم الأساسية للطلبة المسجلين في هذا المقرر:
هذا المقرر يهدف إلى:
- تعريف الطلبة بالأسس والنظريات والمفاهيم الأخلاقية في مجال الرياضة والترويح.
- التعريف بالتطبيق العملي لمثل هذه النظريات في مجال الإدارة الرياضية والترويح.
- تمكين الطلبة لاختبار القيم والأخلاق الشخصية والمهنية والمرتبطة بمجال الرياضة والترويح وفهم الكيفية لدور هذه القيم
والأخلاق في حياة الفرد اليومية سواء الاجتماعية أو الوظيفية.
- التعريف بالمناقشة وتقييم القضايا الاجتماعية والأخلاقية الراهنة بخصوص السلوكيات والممارسات التي تحدث في المجال
الرياضي والترويحي
ملخص
هذا المقرر مصمم لمساعدة الطلبة في تنمية الفلسفة الشخصية والمهنية, والقيم, ومهارات التفكير الأخلاقي. كما أن المقرر
يعد الطلبة لبحث ومناقشة القضايا الأخلاقية البارزة ذات العلاقة بالجانب الرياضي والترويحي. إلى جانب ذلك سيقوم الطلبة
بتطبيق النظريات الأخلاقية, والمفاهيم, والنماذج على القضايا الأخلاقية والاجتماعية المعاصرة في مجال الرياضة
والترويح.
2 – صف باختصار أية خطط يتم تنفيذها في الوقت الراهن من أجل تطوير وتحسين المقرر
)مثلا: الاستخدام المتزايد للمواد والمراجعالتي تعتمد على تكنولوجيا المعلومات أو شبكة
الانترنت, والتغييرات في محتوى المقرر بناء على نتائج البحوث العلمية الجديدة في المجال(:
يعتبر مقرر الجوانب الأخلاقية في الرياضة والترويح مقررا جديدا والذي تم تصميمه لتمكين الطلاب
من تحقيق مخرجات التعلم المحددة. كما أن اختيار محتوى المقرر مبنيا وفقا للمرجعيات المحكية والاتجاهات
الحديثة في هذا المجال. كذلك يتطلب تقديم هذا المقرر استخدام التكنولوجيا ذات الصلة في هذا الموضوع وتقنيات
المعلومات فضلا عن مصادر مرجعية من خلال الشبكة العنكبوتية.
ج ( وصف المقرر: )ملاحظة: وصف عام للنموذج الذي سيستخدم للنشرة أو الدليل الذي
سيرفق(
1 – المواضيع المطلوب بحثها وشمولها
الموضوع
عدد الأسابيع
ساعات الاتصال
الوحدة الأولى:
القيم الأخلاقية )ماهية, مبادئ, أسس(
التفكير الأخلاقي
كيفية التخطيط للسلوك الملائم
4
2
الوحدة الثانية:
سلوك اللعب النظيف )سيناريوهات وأحداث(
التخويف, والمنافسة , والروح الرياضية
2
4
الوحدة الثالثة:
استعراض لقضايا العنف في الرياضة
والترويح
استعراض لقضايا الجدارة والاستحقاق
في الرياضة والترويح
استعراض لقضايا المساعدات المعززة للأداء
8
4
الوحدة الرابعة:
المساواة والعنصرية في الرياضة والترويح :
قضايا ومشاكل
المساواة في شؤون أخرى في مجال
الرياضة والترويح : قضايا ومشاكل
8
4
الوحدة الخامسة:
تطوير الفلسفة الشخصية للتفكير الأخلاقي
تحليل المواقف : ما هو مقبول؟
المستقبل : إلى أين الآن؟
3
6
2 – مكونات المقرر )مجموع ساعات الاتصال في الفصل الدراسي(: 30 ساعة
المحاضرة
الدروس الخاصة
العملي / الميداني / التدريب
التعاوني أو الامتياز لطلبة
التخصصات الصحية
أخرى
30
لا يوجد
لا يوجد
لا يوجد
3 – دراسة إضافية خاصة/ ساعات تعلم متوقعة من الطلبة في الأسبوع )المطلوب هنا المعدل
المتوقع للفصل الدراسي وليس المتطلبات المحددة في كل أسبوع(:
لا يوجد
4 – تطوير نتائج التعلم في نطاقات أو مجالات التعلم
لكل مجال من مجالات التعلم الموضحة فيما يلي يجب توضيح :
- ملخص موجز للمعرفة أو المهارات التي صمم المقرر من أجل تطويرها.
- وصف لاستراتيجيات التعلم المطلوب استخدامها لتطوير تلك المعرفة أو المهارات.
- طرق تقييم الطالب المستخدمة في المقرر لتقييم نتائج التعلم في المجال المعني.
أ – المعرفة
.1 وصف المعرفة التي سيتم اكتسابها من المقرر:
عند الانتهاء بنجاح في هذا المقرر, سيكونالطلبة قادرين على:
الفهم الناقد للتطور المعرفي في الجوانب الأخلاقية في الرياضة والترويح.
الفهم العميق و الوعي الناقد للقضايا الأخلاقية والمدعوم بأفضل الممارسات المهنية.
المراجعة الناقدة عند جمع وتحليل وتفسير المعلومات في مجالات الرياضة والترويح.
.2 الاستراتيجيات المطلوب استخدامها لتطوير تلك المعرفة:
الاستراتيجيات لتطوير هذه المهارات تشتمل على محاضرات وعدد من المناقشات المرتبطة. حيث
تهدف المحاضرات لتقديم الفهم والمعرفة النظرية للطلبة. كما توفر المناقشات الفرصة الجيدة للطلبة
لاكتساب الخبرة باستخدام المبادئ والأساليب والطرق المتعلقة بالجوانب الأخلاقية في الرياضة
والترويح من خلال مشاركتهم ومساهمتهم في عملية التعلم التفاعلية.
وقت الدراسة الموجه:
سيستخدم الوقت للتأكيد على تطبيق النظرية على واقع ملموس من خلال المهام والخبرات والتي
بدورها تزيد من مستوى الإلمام بالقضايا المطروحة وترسخها من خلال الوقت المخصص للمقرر. كما
أن الوقت المخصص للواجبات هو معدل ساعتان أسبوعيا تقريبا. حيث يتم توجيه وتكريس هذا الوقت
في عملية القراءة والبرامج التفاعلية لتطوير الفهم الخاص بالإجراءات والبروتوكولات المستخدمة.
إضافة لذلك يتم تشجيع الطلبة للتعرف على استخدام المصادر الالكترونية والمواقع ذات الصلة
بالجوانب الأخلاقية في الرياضة والترويح.
.3 طرق تقييم المعرفة المكتسبة:
ستكون هناك ثلاث طرق لتقييم المعرفة في هذا المقرر:
( i ) التقييم النقدي أو التقرير عن المواضيع ذات الصلة بالمقرر )لمقالات من المجالات العلمية , حادثة
.)% أو قضية عن العنف الرياضي أو الترويحي( 700 إلى 1000 كلمة ) 14
( ii ) .)% مهام داخل المحاضرة: مناقشات و/ أو تقديم عرض سواء فردي و/ أو جماعي ) 14
( iii ( اختبارات: اختبارات قصيرة مفاجئة وفصلية ونهائي والتي ستكون عبارة عن تقييم تحصيلي في
شكل اختبارات ورقية )ساعة واحدة اختبار فصلي( )وساعتين اختبار نهائي(. كما أن طبيعة هذه
الاختبارات ستكون عبارة عن أسئلة اختيار متعدد و/أو مقالية لتقييم الفهم التام فضلا عن مدى
.)% المعرفة الواسعة للدراسات الحديثة ذات العلاقة ) 70
ب – المهارات الإدراكية
-1 المهارات الإدراكية التي سيتم اكتسابها من المقرر:
عند الانتهاء بنجاح في هذا المقرر, سيكون الطلبة قادرين على:
اختبار الفرضيات المحتملة وتقديم حجج مدعومة بالبراهين والمتعلقة بالجوانب الأخلاقية في
الرياضة والترويح.
تقديم وجهة نظر منطقية مدعومة بالأدلة لتقييم جدارة النظريات والتفسيرات والنماذج
التعليمية المتباينة والمرتبطة بالجوانب الأخلاقية في الرياضة والترويح.
تحليل وتفسير ونقد البيانات الخاصة بالجوانب الأخلاقية في الرياضة والترويح.
التقييم الناقد وتفسير الأدلة من البيانات والمراجع المرتبطة بالجوانب الأخلاقية في الرياضة
والترويح.
-2 الاستراتيجيات المستخدمة في تطوير المهارات الإدراكية:
الاستراتيجيات المستخدمة لتطوير هذه المهارات تشتمل على محاضرات وورش العمل ووقت الدراسة الموجه
لتطوير المهارات الإدراكية. حيث تهدف المحاضرات لتقديم الفهم والمعرفة النظرية للطلبة حيث سيتكامل مع
ورش العمل. كما ان وقت الدراسة الموجه سيستخدم للتأكيد على تطبيق النظرية بشكل عملي ملموس من خلال
المهام والخبرات والتي تؤكد وتضيف مواضيع ومهارات أخرى أثناء عملية التواصل.
-3 طرق تقييم المهارات الإدراكية:
طرق تقييم المهارات الإدراكية ستكون مماثلة لما تم استخدامه مسبقا في الجزء المتعلق بالفهم والمعرفة ]انظر أ
]3
ج – مهارات العلاقات البينية )الشخصية( والمسئولية
-1 وصف لمهارات العلاقات الشخصية مع الآخرين, والقدرة على تحمل المسئولية المطلوب
تطويرها:
عند الانتهاء بنجاح في هذا المقرر, سيكون الطلبة قادرين على:
* تحمل مسؤولية التعلم الذاتي والاستمرار في تنمية المهارات الشخصية والمهنية.
* التصرف بمهنية عالية وبصفة دائمة أثناء المناسبات العامة والخاصة.
-2 استراتيجيات التعليم المستخدمة في تطوير هذه المهارات والقدرات:
الاستراتيجيات المستخدمة لتطوير هذه المهارات تشتمل على محاضرات وورش العمل ووقت الدراسة الموجه
لتطوير مهارات العلاقات البينية )الشخصية( والمسئولية. بشكل محدد ورش العمل والمناقشات ستزود الفرص
المناسبة للعمل الجماعي والتي بدورها ستنمي مهارات العلاقات الشخصية والمسئولية والتعامل والتفاعل.
-3 طرق تقييم اكتساب الطلبة لمهارات العلاقات الشخصية وقدرتهم على تحمل المسئولية:
طرق تقييم مهارات البينية )الشخصية( والمسئولية ستكون مماثلة لما تم استخدامه مسبقا في الجزء المتعلق بالفهم
] والمعرفة ]انظر أ 3
د – مهارات الاتصال، وتقنية المعلومات، والمهارات الحسابية )العددية(:
-1 وصف المهارات العددية ومهارات الاتصال المطلوب تطويرها:
عند الانتهاء بنجاح في هذا المقرر, سيكون الطلبة قادرين على:
* الاستخدام الأمثل لتقنية المعلومات و الاتصالات لجمع وتفسير وتوصيل المعلومات والأفكار.
* إبراز مهارات التفاعل و العمل الجماعي.
* تخطيط وإدارة التعلم.
-2 استراتيجيات التعليم المستخدمة في تطوير هذه المهارات:
الاستراتيجيات المستخدمة لتطوير هذه المهارات تشتمل على محاضرات وورش العمل ووقت الدراسة الموجه
لتطوير مهارات الاتصال وتقنية المعلومات والمهارات الحسابية. بشكل محدد ستزود مهام ورش العمل
والمناقشات والتعليم الموجه الفرص المناسبة لتنمية وتطوير مهارات الاتصال وتقنية المعلومات إضافة إلى
استخدام مهام التقييم المناسبة.
-3 طرق تقييم اكتساب الطلبة لمهارات الاتصال , وتقنية المعلومات, والمهارات الحسابية
)العددية(:
طرق تقييم مهارات الاتصال وتقنية المعلومات والمهارات الحسابية ستكون مماثلة لما تم استخدامه مسبقا في
] الجزء المتعلق بالفهم والمعرفة ]انظر أ 3
ه ( المهارات الحركية )إن كانت مطلوبة(
1 – وصف للمهارات الحركية )مهارات عضلية ذات منشأ نفسي( المطلوب تطويرها في هذا
المجال:
لا يوجد
2 - استراتيجيات التعلم المستخدمة في تطوير المهارات الحركية:
لا يوجد
3 – طرق تقييم اكتساب الطلبة للمهارات الحركية:
لا يوجد
5 - تحديد الجدول الزمني لمهام التقويم التي يتم تقييم الطلبة وفقها خلال الفصل الدراسي
رقم
التقييم
طبيعة مهمة التقييم )مثلا: مقالة, أو اختبار
قصير, أو مشروع جماعي, أو اختبار فصلي...
الخ
الأسبوع المستحق
نسبة الدرجة
إلى درجة
التقييم النهائي
1
%10
4
اختبار فصلي 1
%10
10
2
اختبار فصلي 2
3
% اختبارات قصيرة مفاجئة
متكرر
10
4
مهام بالمحاضرة )حلقات نقاش- تقديم عرض(
% متكرر
14
%14
4
التقييم النقدي أو التقرير) 700 إلى 1000 كلمة(
14
4
اختبار نهائي
%40
14
د( الدعم المقدم للطلبة
الإجراءات أو الترتيبات المعمول بها لضمان تواجد أعضاء هيئة التدريس من أجل تقديم المشورة
والإرشاد الأكاديمي للطالب المحتاج لذلك ) مع تحديد مقدار الوقت – الساعات المكتبية- الذي
يتواجد فيه أعضاء هيئة التدريس في الأسبوع(:
التواصل مع أستاذ المقرر خلال الساعات المكتبية.
التواصل مع أستاذ المقرر من خلال البريد الاليكتروني او الموقع الاليكتروني للمادة.
الساعات المكتبية المخصصة للاستفسارات هي 10 ساعات أسبوعية
ه (مصادر التعلم
1 – الكتاب )الكتب( الرئيسة المطلوبة:
- William J. Morgan, Klaus V. Meier, Angela J. Schneider (2009). Ethics in Sport- Third edition, Human Kinetics.
2 – المراجع الأساسية:
- Lumpkin, A., Stoll, S.K., & Beller, J.M. (2003). Sport Ethics: Applications for fair play. Boston, MA: McGraw-Hill.
3 – الكتب والمراجع الموصى بها )الدوريات العلمية, التقارير... الخ( )يرفق قائمة بذلك(:
- Berger, G. (1990). Violence and sports. New York: Franklin Watts, Inc.
4 – المواد الالكترونية و مواقع الانترنت ... الخ:
4 – مواد تعلم أخرى مثل البرامج التي تعتمد على الكمبيوتر أو الأقراص المضغوطة أو المعايير
المهنية أو الأنظمة:
لا يوجد
و ( المرافق المطلوبة
حدد متطلبات المقرر بما في ذلك حجم الفصول والمختبرات )أي عدد المقاعد في الفصول
والمختبرات ومدى توافر أجهزة الكمبيوتر .. الخ(.
1 – المرافق التعليمية )حجرات المحاضرات والمختبرات ... الخ(:
قاعة محاضرات
2 – أجهزة الكمبيوتر:
عدد أجهزة الكمبيوتر تتحدد بعدد السعة المتاحة للتسجيل بالمادة.
جهاز عرض مزود بشاشة عرض.
3 – موارد أخرى )حددها – مثلا: إذا كان مطلوبا معدات مختبر معينة حدد المتطلبات أو أرفق
قائمة(:
دعم فني من متخصص.
ز ( تقييم المقرر وعمليات التحسين:
-1 استراتيجيات الحصول على نتائج الطالب وفعالية التعليم:
- استمارة توزع على الطلاب لمعرفة آرائهم حول المقرر وعضو هيئة التدريس في منتصف الفصل.
- استمارة توزع على الطلاب لمعرفة آرائهم حول المقرر وعضو هيئة التدريس في نهاية الفصل.
- اجتماع أعضاء هيئة التدريس مع الطلبة ومناقشة الآراء والمقترحات
- الملتقى الطلابي المفتوح
-2 الاستراتيجيات الأخرى المتبعة في تقييم عملية التعليم إما عن طريق الأستاذ أو عن طريق
القسم:
- الملاحظة المباشرة من الزميل بالعمل
- تقييم من قبل مجموعة من أعضاء هيئة التدريس
- تقييم رئيس القسم
-3 عمليات تحسين التعليم:
- التطوير المهني المستمر
- المشاركة في ورش العمل المقامة من عمادة تطوير المهارات.
- المشاركة في الدورات التدريبية والمؤتمرات والندوات.
- الإطلاع على نتائج تقييم الطلبة للمقرر وعضو هيئة التدريس.
4 – عمليات التحقق من مستويات إنجاز الطلبة )مثلا: فحص التصحيح أو الدرجات من قبل
عضو هيئة تدريس مستقل لعينة من أعمال الطلبة, وقيام أستاذ المقرر بتبادل تصحيح عينة من
الواجبات أو الاختبارات بصفة دورية مع عضو هيئة تدريس آخر لنفس المقرر في مؤسسة
تعليمية أخرى(
غير مطبق حاليا ولكن الكلية بصدد تطوير نظام لضبط عملية التقييم الطلابي.
4 – صف الترتيبات والخطط المعدة للمراجعة الدورية لفاعلية المقرر والتخطيط للتحسين:
في نهاية كل فصل يعد تقرير للمقرر من قبل كل عضو هيئة تدريس للمقرر. كما يتم وضع لقاء لمناقشة فعالية
المقرر في نهاية كل فصل بوجود هيئة التدريس لتقييم المقرر والحلول المقترحة والجوانب التي تحتاج إلى
التحسين والتطوير.
Kingdom of Saudi ArabiaThe National Commission for Academic Accreditation & AssessmentCOURSE SPECIFICATION
National Commission for Academic Accreditation &
Assessment
Course Specification
Institution: King Saud University
College/Department: College of Sport Sciences and Physical Activity/Sports Management and Recreation
A Course Identification and General Information
1. Course title and code: Moral and ethical aspects in sport and recreation (SRM 445)
2. Credit hours: 1 Hour
3. Program(s) in which the course is offered.
(If general elective available in many programs indicate this rather than list programs)
Bachelor in Sport Sciences and Physical Activity
4. Name of faculty member responsible for the course
Any staff specialized in Sports Management and/or recreation/or Sports psychology
5. Level/year at which this course is offered: Level 7
6. Pre-requisites for this course (if any)
A) Level 3 Psychological Foundations of Sport, Exercise and Health (BMB 202)
B) Level 4 Introduction to Sports Management and Recreation (SRM 212)
7. Co-requisites for this course (if any) None
8. Location if not on main campus
B Objectives
1. Summary of the main learning outcomes for students enrolled in the course.
This course aims to:
- Introduce students to the ethical principles, theories and concepts of sport and recreation.
- Introduce the practical application of such theories in the field of sport management and recreation.
- Enable the students to examine their personal and professional ethics and values pertaining to the sporting industry and recreation, and how these play a role in one’s everyday social life and career.
- Introduce the discussion and examine current ethical and social issues concerning the behaviors and practices that occur in sport and recreation
Summary
This course is designed to assist students developing a personal and professional philosophy, values, and moral reasoning skills. Major moral/ethical issues within sport and recreation will be researched and discussed. Students will also be able to apply ethical theories, concepts and models to current social and ethical dilemmas within the fields of sport and recreation.
2. Briefly describe any plans for developing and improving the course that are being implemented. (eg increased use of IT or web based reference material, changes in content as a result of new research in the field)
Moral and ethical aspects in sport and recreation is a new course which has been designed to enable students to achieve the designated learning outcomes. The content of the course has been selected according to the recent development and trends in the field. The delivery of the course will require the use of the subject’s related technologies, IT as well as web-based reference material.
C. Course Description (Note: General description in the form to be used for the Bulletin or Handbook should be attached)
1 Topics to be Covered
Topic
No of Weeks
Contact hours
First Unit:
Moral and ethical values (Definition, Application and Principles)
Moral and Ethical Reasoning
How to Plan for Appropriate Behaviour
2
4
Second Unit:
Fair Play Behaviour (Scenarios and Situations)
Intimidation, Competition, and Sportsmanship
2
4
Third Unit:
Addressing Issues in Violence in Sport and Recreation
Addressing Issues in Sport and Recreation Eligibility
Addressing Issues in Performance Enhancing Aids
4
8
Fourth Unit:
Racial Equity in Sport and recreation: Issues and Dilemmas
Other Equity in Sport and recreation: Issues and Dilemmas
4
8
Fifth Unit:
Developing Your Personal Philosophy for Moral Reasoning
Analyzing Situations: What is Acceptable?
The Future: Where to Now?
3
6
2 Course components (total contact hours per semester): 30 hours
Lecture: 30
Tutorial: None
Practical/Fieldwork /Internship: None
Other: None
3. Additional private study/learning hours expected for students per week. (This should be an average: for the semester not a specific requirement in each week)
None
4. Development of Learning Outcomes in Domains of Learning
For each of the domains of learning shown below indicate:
A brief summary of the knowledge or skill the course is intended to develop;
A description of the teaching strategies to be used in the course to develop that knowledge or skill;
The methods of student assessment to be used in the course to evaluate learning outcomes in the domain concerned.
a. Knowledge
(i) Description of the knowledge to be acquired
On successful completion of this course, students should be able to demonstrate:
A1 A critical understanding of the development of knowledge in some moral and ethical aspects in sport and recreation
A4 An understanding and critical awareness of the moral and ethical issues which underpin best practices.
A5 An ability to reflect critically upon approaches to the acquisition, interpretation and analysis of information in a variety of sport and recreation contexts.
(ii) Teaching strategies to be used to develop that knowledge
The course will include lectures with a number of related discussions. The lectures are intended to provide sound theoretical knowledge and understanding. The discussions parts will provide an opportunity for the students to gain more experience using the principles and techniques of moral and ethical aspects of sport and recreation through involvement in interactive and practical learning.
Directed Study Time:
Directed time will be used to emphasise the application of theory into practice through tasks and experiences that further substantiate and extend issues addressed in contact time. Students are expected to spend approximately 2 hours a week on tasks related to the contact sessions. They are directed to use readings and interactive software to develop their understanding of the protocols and procedures. In addition, students are encouraged to familiarise themselves with the use of electronic recourses and websites related to moral and ethical aspects in sport and recreation.
(iii) Methods of assessment of knowledge acquired
There are three assessed parts in this course:
1. Critical evaluation or report of related subjects (etc. recent journal articles, dilemma or incident of violence related to sport or recreation event) – 700-1000 words. (15%).
2. Class tasks: individual and/or group discussions and/or presentations. (15%).
3. Examinations: Quizzes, midterm and final exams which are summative assessment in the form of 1-hour (midterm) and 2-hour (final) examination paper. Students are expected to answer essay and/or multiple-choice type questions to test their depth of understanding as well as their range of knowledge of recent and related literature. (70%).
b. Cognitive Skills
(i) Description of cognitive skills to be developed
On successful completion of this course, students should be able to:
B5 Develop a reasoned argument and challenge assumptions in moral and ethical aspects in sport and recreation.
B6 Present a reasoned argument to assess the merits of contrasting theories, explanations and instructional models that relate to moral and ethical aspects in sport and recreation.
B7 Carry out critical analysis and interpretation of information in moral and ethical aspects in sport and recreation.
B8 Critically assess and interpret evidence from information and text derived from moral and ethical enquiries in sport and recreation.
(ii) Teaching strategies to be used to develop these cognitive skills
Lectures, workshops and directed study time will be used to develop cognitive skills. The lectures are intended to provide sound theoretical knowledge and understanding. This will be consolidated with workshops. The directed time will be used to emphasise the application of theory into practice through tasks and experiences that further substantiate and extend issues addressed in contact time.
(iii) Methods of assessment of students cognitive skills
The assessment methods of cognitive skills will be embedded in that used in the knowledge part [see a (iii)].
c. Interpersonal Skills and Responsibility
(i) Description of the interpersonal skills and capacity to carry responsibility to be developed
On successful completion of this course, students should be able to:
C1 Take responsibility for their own learning and continuing personal and professional development.
C4 Act ethically and consistently with high moral standards in personal and public forums.
(ii) Teaching strategies to be used to develop these skills and abilities
Lectures, workshops and directed study time will be used to develop interpersonal skills and responsibility. In particular, the workshops and discussions sessions will provide opportunities for group work that enhances the interaction and communication skills.
(iii) Methods of assessment of students interpersonal skills and capacity to carry responsibility
The assessment methods of interpersonal skills will be embedded in that used in the knowledge part [see
a (iii)].
d. Communication, Information Technology and Numerical Skills
(i) Description of the skills to be developed in this domain.
On successful completion of this course, students should be able to:
D2 Demonstrate the capacity for using the most appropriate information and communications technology in gathering, interpreting and communicating information and ideas with regard to moral and ethical issues in sport and recreation.
D3 Show interactive and group skills.
D6 Plan and manage learning.
(ii) Teaching strategies to be used to develop these skills
Lectures, workshops and directed study tasks will be used to develop communication and IT skills. In particular, the workshops and directed study tasks will provide opportunities to enhance communication and IT skills. This will be consolidated through the use of appropriate assessment tasks.
(iii) Methods of assessment of students numerical and communication skills
The assessment methods of communication, information technology and numerical skills will be embedded in that used in the knowledge part [see a (iii)].
e. Psychomotor Skills (if applicable)
(i) Description of the psychomotor skills to be developed and the level of performance required
None
(ii) Teaching strategies to be used to develop these skills
None
(iii) Methods of assessment of students psychomotor skills
None
5. Schedule of Assessment Tasks for Students During the Semester
Assessment
Assessment task (eg. essay, test, group project,
Week due
Proportion
examination etc.)
of Final Assessment
1
Midterm 1
5
10%
2
Midterm 2
10
10%
3
Quizzes
Frequent
10%
4
Class tasks (discussions and presentations)
Frequent
15%
5
Critical evaluation or report of related subjects (etc. recent journal articles, dilemma or incident of violence related to sport or recreation event) – 700-1000 words.
14
15%
6
Final
15
40%
D. Student Support
1. Arrangements for availability of teaching staff for individual student consultations and academic advice. (Include amount of time teaching staff are expected to be available each week)
a. Consultation during office hours.
b. Via email or website of the course.
c. The dedicated office hours for consultation are 10 hrs per week.
E Learning Resources
1. Required Text(s)
William J. Morgan, Klaus V. Meier, Angela J. Schneider (2009). Ethics in Sport- Third edition, Human Kinetics.
2. Essential References
Lumpkin, A., Stoll, S.K., & Beller, J.M. (2003). Sport Ethics: Applications for fair play. Boston, MA: McGraw-Hill.
3- Recommended Books and Reference Material (Journals, Reports, etc) (Attach List)
Berger, G. (1990). Violence and sports. New York: Franklin Watts, Inc.
4-.Electronic Materials, Web Sites etc
5- Other learning material such as computer-based programs/CD, professional standards/regulations
None
F. Facilities Required
Indicate requirements for the course including size of classrooms and laboratories (ie number of seats in classrooms and laboratories, extent of computer access etc.)
1. Accommodation (Lecture rooms, laboratories, etc.)
Lecture room
2. Computing resources
Computers – the number of stations required will be decided according to class size.
PowerPoint projector and screen
3. Other resources (specify --eg. If specific laboratory equipment is required, list requirements or attach list)
Technical support (i.e., technician)
G Course Evaluation and Improvement Processes
1 Strategies for Obtaining Student Feedback on Effectiveness of Teaching
Mid-point course review – questionnaire.
End of course review – questionnaire.
Staff-students consultative committee.
Open students’ forum.
2 Other Strategies for Evaluation of Teaching by the Instructor or by the Department
Peer – mentoring.
Team teaching assessment.
Department chairman assessment.
3 Processes for Improvement of Teaching
Continuous professional development (CPD).
Participation in relevant workshops organized by deanship of skills development.
Participation in training sessions, workshops, seminars, symposiums and conferences.
Viewing the results of students evaluations of the course and lecturer.
4. Processes for Verifying Standards of Student Achievement (eg. check marking by an independent faculty member of a sample of student work, periodic exchange and remarking of a sample of assignments with a faculty member in another institution)
Not applicable at the present. However, the College is in the process of developing a moderation system for students’ assessments.
5 Describe the planning arrangements for periodically reviewing course effectiveness and planning for improvement.
At the end of each semester, a course report has to be prepared by every faculty member teaching the course. A meeting to discuss the course effectiveness is usually held at the end of the semester amongst the faculty to evaluate the course and propose possible solutions to resolve and areas that require improvement.