King Saud University
  Help (new window)
Search


Guidelines_English_Final
تحميل الدليل التدريبي

أسئلة شائعة


Pictures
۩ Home
۩ KSU WEB SITE PRIZES
■ @ DR. HATEM ACKNOWLEDGEMENT
■ @ RESALA WEB PRIZES ANNOUNSEMENT(pdf)
■ @ DR. HATEM RESALA INTERVIEW(pdf)
■ @ PRIZE CEREMONY "VEDIO"
۩ CURRICULUM VITAE
■ By English
■ باللغة العربية
۩ PUBLICATIONS
■ List in word format
■ List in pdf format
PUBLICATIONS' ABSTRACT
■ POWER POINT FORMAT
FULL TEXT OF PUBLICATIONS
■ design process
■ architectural education
■ simulation-based design
■ human factor
■ urban development
■ integrating the value of eco-building
■ opportunities for a new approach
■ Environment Polices
■ expert system
■ environmental assessment
۩ PROFFESSIONAL WORKS
proffessional work
۩ ACADEMIC SCHEDULE & OFFICE HOURS
۩ COURSES
■ ARCH 450
■ ARCH 453
■ ARCH 243
■ ARCH 349
PREVIOUS COURSES
■ ARCH 140
■ ARCH 130
■ ARCH 135
COURSES MATERIALS & STUDENTS' WORK
₪ ARCH 450
■ course schedule&mark distribution
■ EXPO 1992 in ALBENAA journal
■ Eng. Ahmed Sakr EXPO project program
■ Student research work for KSU pavilion in EXPO 2010 project
■ Student work in (bank/resturant/social center) projects
₪ ARCH 243
■ arch 243 lectures
■ stone manufacturing(movie)
■ marble manufaturing(movie)
■ water jet tool
₪ ARCH 453
■ lighting lectures
■ acoustics lectures
■ acoustics assignments
■ light of sky components experiment 1
■ light of sky components expeiment 2
■ acoustics sheet 1
○ page 1
○ page 2
○ page 3
₪ ARCH 349
■ arch 349 lectures
₪ ARCH 140
■ basic design 2 lectures
■ project 1
■ project 2
■ samples of students' work
■ samples of students work 2
₪ ARCH 130
■ basic design 1 lectures
■ samples of students' work
₪ ARCH 135
■ arch 135 lectures
■ isometric lecture
■ freehand lecture
۩ STUDENTS PERFORMANCE&RECORD
■ arch 450(studs' mark in 1st project)
■ Mid-term exam (ARCH 453)
■ Mid-term exam (ARCH 243)
■ Mid-term exam (ARCH 349)
Communicate with Dr. Hatem
■ discussion board
۩ ARCHITECTURE LIBRARY
■ top 16 sykines in the world
■ world's tallest buildings
■ famous clock towers
■ softwares
■ islamic architecture
۩ Pictures Library
■ pics. of CAP
■ pics of world's tallest buildings
■ art of coputer technique 1
■ art of computer technique 2
■ siwa oasis' pics
■ farafra oasis gallery 1
■ farafra oasis gallery 2
■ farafra oasis gallery 3
■ farafra ecological resort
■ white and black desert
■ 3azreia visit G1
■ 3azria visit G2
■ cards and buildings
■ expo project jury ARCH 450(2nd semester, 1428-29H)
■ Dr. Hatem's trips & friends photos
۩ صحف عربية
■ sites of famous arabian newspapers

                            BASIC DESIGN-2 (ARCH 140) COURSE PAGE

 

جامعة الملك سعود                                                   كلية العمارة والتخطيط                                           قسم العمارة وعلوم البناء

وصف مقرر دراسي

رقم ورمز المقرر:

140 عمر

اسم المقرر:

اسس تصميم (2)

الوحدات الدراسية:

3

المتطلب السابق:

130 عمر

الساعات الفعلية:

2+2 استوديو

مستوي المقرر:

الثاني

 اهداف المقرر:

يهدف المقرر الي توسيع معرفة الطالب في فهم نظريات التصميم المختلفة للاجسام الثلاثية الابعاد, والابداع في عمل المجسمات باستخدام الخامات المختلفة مثل الخشب والورق المقوي لزيادة مقدرتة علي التخيل وتاثير ماتم تصميمة علي الفراغ والفهم العميق للتاثير البصري الناتج. ألمقرر يهدف الي تدريب الطالب ورفع القدرة النقدية لة باستخدام النظريات المعمارية المنظمة في التصميم ذو الثلاثي الابعاد.

وصف المقرر:

-          يتم تعريف الطالب بمفاهيم اسس التصميم للاشكال ثلاثية الابعاد والمتداولة معماريا والتدريب عليها داخل الاستوديو مثل المستويات المتتالية، الشبكة الجدارية، المنشور، التكرار، الاشكال المتعددة، الاسطح، المستويات المثلثية، الاطارات الخطية، الاطارات المستوية، خطوط التوصيل. بالاضافة الي عمل المجسمات اللازمة واخراجها كتطبيق علي كل نظرية.

-          في نهاية دراسة النظريات السابقة، والتدريب عليها، يقسم الطلاب الي مجموعات صغيرة تتناول المباني المعمارية المتواجدة ونقدها والتحدث عنها تبعا لما تعلمه حتي يتم استيعابة لفائدة مادرسة علي زيادة قدرتة علي التحليل والتفكير كمعماري لة القدرة علي التذوق الفني.

Course description:

Course prerequisites and requirements:

There is required to finish the basic design-1 course (ARCH 130) to attend the basic design-2 course.

 

Description of the course:

Basic design course puts emphasis on the visual values of architecture. The issue of aesthetics in architecture basically concerns with the philosophical difference between the two sentences: "spaces in architecture" and "Architecture in the spaces". Every three-dimensional composition deals with the placement of objects in spaces, either outdoor or indoor, or deals with the creation and division of spaces. Any architectural work, which has liveable spaces and related forms, needs to have several qualities. Architecture is actually the art of form/space arrangement in a manner that considers these qualities. So, this is the time for the freshmen students of architecture to clearly understand this meaning.

The basic design-2 course in the syllabus of King Saud University is so formed that students are exposed to different concepts, materials and processes through different exercises and assignments which give them a wide latitude to experiment analytically and intuitively. These assignments are supposed to motivate the students to think, ask questions, set standards, and aspire innovation. There are different types of assignments which are very clearly stated in terms of the following:

-  Actual exercise

-  Retrospective analysis

In the basic design course, students are exposed to the basic vocabularies of visual perception, theoretical concepts and visual criticism. The students are supplied with information on which a feedback is expected. This information is as follows:

-  Conceptual information

-  Technical information

-  Aesthetic information 

  Course Objectives:

Basic design assignments include a range of topics which encompass the following objectives:

-   To increase student’s visual perception and develop student’s sensitivities to spatial relationships.

-  To help to recognize and differentiate psychological and emotional responses to visual products.

-  To help the student to develop an innate understanding of visual concepts.

-  To encourage the student to interact meaningfully and share ideas with fellow students and not merely to compete with them.

All the previous objectives based on three  dimensional designs.

Students are expected to demonstrate their learning by:

-  Establishing examples which represent basic elements.

-  Designing and analysing different shapes of spaces.

-  Breaking up identified spaces with respect to spatial aesthetics.

-  Creating abstract and semi-abstract forms and spaces. 

-  Creating forms that articulate the values of rhythm and repetition.

طريقة التعليم والتدريب (الاليات المطبقة خلال المقرر):

المحاضرات العلمية            - حلقات النقاش     - العمل الجماعي    - التفاعل والمشاركة الايجابية من الطالب

- عروض تقديمية من قبل الطلاب       - اعداد بحوث تطبيقية

 المعارف والمهارات (المفترض اكتسابها او تدعيمها لدي الطالب خلال المقرر):

- المعرفة والفهم لموضوعات المقرر    - القدرة علي تطبيق المعرفة المكتسبة   - التفكير النقدي والابداعي

- القدرة علي التحليل والدراسة           -العمل ضمن فريق             - التعبير عن الاراء

الكتب والمراجع المرشحة:

a)      Wong Wucius, Principles of Three Dimensional Design, Van Nostrad Reinhold Co., NY, 1977.

b)      Peter Tom & Sue Goodmen, Manual of Graphic Techniques, Charkes Scribner’s sons, NY, 1983.

c)      Solid Works 99, User’s Guide and Tutorial Manual.

                                                                                                  استاذ المقرر: د/ حاتم جلال عبد العظيم ابراهيم

                                                                                                 استاذ مشارك بقسم العمارة وعلوم البناء

  Course subjects and schedule

الاسبوع

الموضوع

الاول

مقدمة وشرح المقرر

الثاني

المستويات المتتابعة

الثالث

الشبكة الجدارية

الرابع

المنشور والاسطوانة

الخامس

التكرار

السادس

االاشكال المتعددة الاسطح

السابع

الاسطح المثلثة

الثامن

التكوينات الخطية

التاسع

الطبقات الخطية

العاشر

الخطوط الرابطة

الحادي عشر

عمل نهائي

الثاني عشر

المشروع

الثالث عشر

المشروع

الرابع عشر

تسليم ومناقشة المشروع

JapanBridges.pdfJapanBridgesحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
ch3 wall structure.pdfch3 wall structureحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
ch 9 LINEAR LAYERS LECTURER.pdfch 9 LINEAR LAYERS LECTURERحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
ch 8 Linear Frameworks.pdfch 8 Linear Frameworksحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
ch 7 triangular lecturer.pdfch 7 triangular lecturerحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
ch 6 polyhedral lecturer.pdfch 6 polyhedral lecturerحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
ch 5 repitition lecturer.pdfch 5 repitition lecturerحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
ch 4 lecturer.pdfch 4 lecturerحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
ch 2 serial planes.pdfch 2 serial planesحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
ch 1 introduction.pdfch 1 introductionحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
ch 10 interlinking lines.pdfch 10 interlinking linesحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
Folder: course descriptioncourse descriptionحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
Folder: lectureslecturesحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
Folder: students' workstudents' workحاتم جلل عبدالعظيم ابراهيم
(More Documents...)

 samples of students' work

Thumbnail
Picture Size
hatem ibrahimb2 L1656 x 1242
hatemb2 k1656 x 1242
hatem ibrahimb2 j1656 x 1242
b2 i1656 x 1242
be h1656 x 1242
hatem ibrahimb2 g1656 x 1242
hatem ibrahimb2 f1656 x 1242
hatem ibrahimb2 e1656 x 1242
hatem galal a ibrahimb2 d1656 x 1242
hatem galal ibrahimb2 c1656 x 1242
hatem ibrahimb2 b1242 x 1656
hatem ibrahimb2 a1656 x 1242
King   Saud University. All rights reserved, 2007 | Disclaimer | CiteSeerx