تحليل الأخطاء النحوية لدى متعلمي العربية من الأتراك. دراسة ميدانة
البغدادي, د. زكي أبو النصر . 2015
"تحليل الأخطاء النحوية لدى متعلمي العربية من الأتراك.. دراسة ميدانية"
د. زكي أبو النصر البغدادي - قسم تدريب المعلمين - معهد اللغويات العربية- جامعة الملك سعود-الرياض- المملكة العربية السعودية
يشكر الباحث (مركز البحوث) بمعهد اللغويات العربية، بجامعة الملك سعود؛ لدعمه هذا البحث.
ملخص البحث:
انطلاقًا من الرغبة في إيجاد حل للمشكلات التي تعوق متعلم اللغة العربية من الأتراك، والمساهمة في تقديم الدعم العلمي العملي للقائمين على إعداد وتصميم المناهح التعليمية لهذا الغرض، جاء هذا البحث؛ محاولا الإفادة من منهج التقابل اللغوي وتحليل الأخطاء اللغوية التي يقع فيها طلاب العربية من الناطقين بالتركية؛ معتمدًا على المنهج الوصفي في تحليل مادة البحث الخاصة بالطلاب الدارسين في المعهد وذلك على الجانب المكتوب من اللغة؛ لأن الكتابة من أكثر المهارات أهميةً بالنسبة للطلاب؛ حيث إنها تكشف حصيلة ما توصل إليه المتعلم من فهم نظام اللغة.
يتناول هذا البحث تحليل الأخطاء النحوية لمجموعة من الكتابات التي قام بها عدد من الطلاب الأتراك؛ الذين يمثلون المستويات الدراسية الأربعة في قسم اللغة والثقافة، بمعهد اللغويات العربية بجامعة الملك سعود في العام الدراسي 1432/1433هـ.
وقد كشفت الدراسة عن الصعوبات التي تتعرض لها تلك الفئة من الطلاب؛ وذلك عن طريق تحليل أخطائهم في التعبير الكتابي، والمتمثلة في ثلاثة جوانب نحوية تم التركيز عليها وهي: (بناء الجملة – المركب الوصفي –المركب الإضافي)، لرصدها وتصنيفها وتفسيرها؛ ثم محاولة تقديم علاج لها. والتعرف على أهم المشكلات التي يقع فيها متعلمو العربية من الأتراك، ومعرفة الدوافع اللغوية والنفسية التي تؤدي إلى وقوع الطالب في هذه الأخطاء ووضع الحلول المناسبة لتجنب الوقوع فيها وتكرارها.
قام الباحث بطرح تسعة أسئلة على طلاب المجموعات الأربع والتي تمثل المستويات الدراسية في قسم اللغة والثقافة، وقد بلغ عدد الطلاب الذين أجريت عليهم الدراسة ثلاثة عشر طالبا.
ينقسم البحث إلى أربعة مباحث وهي:
- المبحث الأول ويشمل:" مشكلة البحث - أهداف البحث – أسئلة البحث – أهمية البحث – منهجية البحث.
- المبحث الثاني: اهتمام الأتراك باللغة العربية عبر تاريخهم الطويل.
- المبحث الثالث: أوجه الشبه والاختلاف بين العربية والتركية.
- المبحث الرابع: تحليل الأخطاء النحوية لدى متعلمي العربية من الأتراك؛ والتي تتمثل في: بناء الجملة، والمركب الوصفي للمستويات الأربعة، والمركب الإضافي لكل من المستويين الثالث والرابع.
- النتائج والتوصيات ثم المراجع.
وأخيرا نرجو أن تسهم هذه الدراسة في الوقوف على أهم الأخطاء التي يقع فيها متعلمو العربية من الأتراك، ومعرفة أسبابها وتفسيرها من خلال تطبيق منهج التحليل التقابلي؛ الذي يفيدنا في معرفة أوجه الاختلاف والتشابه بين العربية والتركية، ومعرفة المشكلات والتنبؤ بها، ومن ثم الإسهام في إعداد وتطوير مناهج دراسية، ومواد تعليمية آخذةً في الاعتبار المكون الثقافي- بأبعاده المختلفة - للمتعلم التركي.
والله ولي التوفيق.
الباحث
الأربعاء 15 رجب 1435 الموافق 14مايو 2014م
"Grammatical errors analysis of the Arab learners of the Turkish. . Field study "
Dr. Zaki Abouel nasr el-Baghdadi
Assistant Professor of Applied Linguistics Department of Teacher Training
Arabic Linguistics Institute
King Saud University
Research Summary:
Out of a desire to find a solution to the problems that hinder the learner of Arabic language of the Turks, and to contribute to providing practical scientific support for those in charge of the preparation and design of educational curricula for this purpose, came this research; trying to benefit from the curriculum juxtaposition linguistic analysis of linguistic errors made by the Arab students from speakers located Turkic; depending on the descriptive approach in the analysis of research material for students studying in the institute and on the side of the written language; because the writing of the most important skills for students; as they reveal the outcome of the findings of the learner to understand the language system.
This research deals with the analysis of grammatical errors to a collection of writings by the number of Turkish students; representing four educational levels in the Department of Language and Culture, the Institute of Arabic linguistics at King Saud University in the academic year 1432/1433 H.
The study revealed the difficulties faced by this category of students; and that by analyzing their mistakes in written expression, and of three grammatical aspects has been to focus on, namely: (syntax - descriptive composite, additional composite), for monitoring and classification and interpretation; and then try to provide a treatment. and to identify the most important problems in which the Arab Learners located from the Turks, and knowledge of linguistic and psychological motivations that lead to the occurrence of these errors in the student and develop appropriate solutions to avoid falling in and replication.
The researcher has launched nine questions to the students of the four groups which represent the school levels in the Department of Language and Culture, has reached the number of students who conducted them thirteen students study.
Search is divided into four sections, namely:
- The first section includes "Research problem –objectives - research questions - the importance of research - research methodology.
- The second topic: the attention of the Turks in Arabic throughout its long history.
- The third topic: the similarities and differences between the Arabic and Turkish.
- Section IV: grammatical errors analysis of the Arab learners of Turks; and which are: syntax, and composite descriptive four levels, overtime and compound for each of the third and fourth levels.
- Results, recommendations, and references.
Finally, we hope that this study contributes to the stand on the most important mistakes made by Arab Learners from the Turks located, and find out the causes and interpreted by applying the methodology contrastive analysis; that lock us to know the differences and similarities between Arabic and Turkish, and find out the problems and predictable, and thus contribute to the preparation and the development of curricula, educational materials and taking into account the various cultural component - Turkish learner dimensions.
God grants success.
Researcher