Skip Navigation Links
Skip navigation links
English
صفحة البداية
الســيرة الذاتـــية
السيرة الذاتية باللغة العربية
السيرة الذاتية باللغة الإنجليزية
مقرر البحث التربوي
توصيف مقرر البحث التربوي
الخطة الموضوعية والزمنية خلال فصل دراسي
نموذج الاختبار الأول
نموذج الاختبار الثاني
نموذج الاختبار النهائي
خطاب زيارة مدرسة
خطاب زيارة عضو هيئة تدريس
نموذج ملخص فصل من كتاب
مقرر أصول التربية الإسلامية
توصيف المقرر
الخطة الزمنية للمقرر
نموذج الاختبار الأول
نموذج الاختبار الثاني
نموذج اختبار نهائي
خبراء أصول التربية في العالم العربي
مقرر أصول التربية
توصــيف المقرر
الخطة الزمنية خلال فصل دراسي
نموذج الاختبار الأول
نموذج الاختبار الثاني
نموذج الاختبار النهائي
التقــدير العــــلمي
التقدير العلمي1
التقدير العلمي2
التقدير العلمي3
التقدير العلمي4
التقدير العلمي5
التقدير العلمي6
النشاط العلمي
المشاركة في تقييم برامج الدراسات العليا
المشاركة في تقييم حقوق وواجبات عضو هيئة التدريس
تصور مقترح لتعريف الطالب المستجد بالجامعة
خطاب طلب المشاركة في ورشة العمل الخاصة بسلم رواتب أعضاء هيئة التدريس الجديد
الإنتاج العلمي
ميثاق أخلاقي مقترح لطالب الجامعة السعودي في ضوء الفكر التربوي المعاصر
الخلفية الأسرية وعلاقتها بغياب الطلاب المعلمين في جامعتي الإمام محمد بن سعود
دور مقترح للأسرة لحماية الأبناء من الانحراف الفكري بمدينة الرياض
حقوق الطلاب في الحياة الجامعية ومعوقات تفعيلها بالجامعات السعودية
مدى استخدام عضو هيئة التدريس لآداب التربية بالحوار وأساليب تنميتها من
كتاب مبادئ البحث التربوي
بحث نماذج القدوة عند الطالب
بحث القيم المصاحبة للتفكير العلمي لدى طلاب كليات المعلمين
بحث مدى أهمية مفاهيم التربية البيئية لتلاميذ الصف السادس الابتدائي
بحث مشكلات التدريس في كليات المعلمين
ملخص رسالة الدكتوراه باللغة العربية
ملخص رسالة الدكتوراه باللغة الانجليزية
ملخص رسالة الماجستير باللغة العربية
ملخص رسالة الماجستير باللغة الإنجليزية
المقالات الصحفية
سباق التميز الجامعي
أدب الحوار في الأسرة
رمضان من دون الخال أبو ناصر
القدوة في محيط الأسرة
ثلاثة مناسبات في آن واحد
مسابقة التميز في الأداء الجامعي
برنامج الزيارات العلمية
جمعيات علمية للطلاب
ظواهر جامعية مؤلمة
تقويم الطالب لأستاذه
تمرد الطالب الجامعي
غربة الطالب في الجامعة
ميثاق حقوق الطالب الجامعي
أدب التعامل مع الشباب
دروس في ذكرى التوحيد والبناء
شواهد في ذكرى البيعة
تمرد العمالة المنزلية
أجيال مدرسة القيادة السعودية
الرياض مدرسة القيادة السعودية
العنف ضد المعلم
أنا لدي حلم
برقيات لجامعة الملك سعود والمجتمع
حال طلابنا المؤلم
صــور كتب ومجلات تم النشر فيها
اللقــاءات الإعــلامــية
تحقيق صحفي مع جريدة شمس
مقابلة إذاعية عن مساءات رمضانية
مقابلة تلفزيونية عن العنف الأسري
 

 ملخص رسالة الماجستير باللغة الانجليزية

 

The present thesis entitled (Training needs for Literacy and Adults Education Teachers in Riyadh City) has been discussed and approved by the concerned discussion panel including:

Ustaz Dr. Abdul Rahman Ben Saad ALHAMIDI – Tutor

Ustaz Dr. Nor Eddin Ben Mohammed ABDUL JAWAD - Member

Ustaz Dr. Abdul Rahman Ben Ahmed SAEHG – Member

It constitutes fives chapters, indexes, References and appendixes

 

The study has as objective to pinpoint the most important training  needs of the literacy and adult education teachers in terms of knowledge, skills and directional aspect, identification of the most important problems confronting training of the literacy and adults’ education teachers in Riyadh city, and identifying effects of the study variables (age, qualification, experience and training) in determination of the literacy and adults’ education teachers needs.

 

The researcher adopted a random and group sample composed of (210) teacher. To achieve the study objectives, the researcher designed a questionnaire addressed to the sample. The study reached detailed findings as follows:

 

* The most important training needs for the study sample in the knowledge aspect.

Identify the appropriate adults’ educational aids; be aware of the regulative and executives bylaws of the literacy in Saudi Arabia, and knowledge of the continued education and related objectives and applications.

 

 

* The main training needs of the sample in skillful aspect.

 

Selection and utilization of adults’ education methods, selection of the adults evaluation methods, set up and utilization of educational materials, field visits to the literacy centers, consolidating inter-adults relationship, encouraging adults to overcome fear, failure and shame in confrontation. Diagnose learners’ problems and helping them in providing solutions.

 

* The most important training needs of the study sample in directional aspect:

According due care to the appropriate teaching steps, willingness to be convicted that adults have the ability to learn, according particular importance to adults needs and the organic features of the aged individuals.

 

 

 

 

* Important problems in training literacy and adult education teachers

Increase of the trainees’ number, insufficiency of the trainers, shortness of the training period, inadequacy of the training abilities, absence of encouraging material motivations, non- preparation of the lessons prior to the lecture, non- convenience of the lecture timing with the trainers circumstances, insufficiency of due care regarding the trainers follow-up,  neglecting utilization of the educational materials, lack of parking places for the trainers and trainees vehicles and lack of books and notes on revision of the lectures.

 

* Effect of the study variables:

The statistical analysis showed that the stated study variable has effects on determination of sample requirements regarding some of the knowledge and skill aspects sentences. Yet the variables have no important effect in determination of the sample requirements regarding the directional aspect sentences.


King   Saud University. All rights reserved, 2007 | Disclaimer | CiteSeerx