Skip Navigation Links
Skip navigation links
English
صفحة البداية
الســيرة الذاتـــية
السيرة الذاتية باللغة العربية
السيرة الذاتية باللغة الإنجليزية
مقرر البحث التربوي
توصيف مقرر البحث التربوي
الخطة الموضوعية والزمنية خلال فصل دراسي
نموذج الاختبار الأول
نموذج الاختبار الثاني
نموذج الاختبار النهائي
خطاب زيارة مدرسة
خطاب زيارة عضو هيئة تدريس
نموذج ملخص فصل من كتاب
مقرر أصول التربية الإسلامية
توصيف المقرر
الخطة الزمنية للمقرر
نموذج الاختبار الأول
نموذج الاختبار الثاني
نموذج اختبار نهائي
خبراء أصول التربية في العالم العربي
مقرر أصول التربية
توصــيف المقرر
الخطة الزمنية خلال فصل دراسي
نموذج الاختبار الأول
نموذج الاختبار الثاني
نموذج الاختبار النهائي
التقــدير العــــلمي
التقدير العلمي1
التقدير العلمي2
التقدير العلمي3
التقدير العلمي4
التقدير العلمي5
التقدير العلمي6
النشاط العلمي
المشاركة في تقييم برامج الدراسات العليا
المشاركة في تقييم حقوق وواجبات عضو هيئة التدريس
تصور مقترح لتعريف الطالب المستجد بالجامعة
خطاب طلب المشاركة في ورشة العمل الخاصة بسلم رواتب أعضاء هيئة التدريس الجديد
الإنتاج العلمي
ميثاق أخلاقي مقترح لطالب الجامعة السعودي في ضوء الفكر التربوي المعاصر
الخلفية الأسرية وعلاقتها بغياب الطلاب المعلمين في جامعتي الإمام محمد بن سعود
دور مقترح للأسرة لحماية الأبناء من الانحراف الفكري بمدينة الرياض
حقوق الطلاب في الحياة الجامعية ومعوقات تفعيلها بالجامعات السعودية
مدى استخدام عضو هيئة التدريس لآداب التربية بالحوار وأساليب تنميتها من
كتاب مبادئ البحث التربوي
بحث نماذج القدوة عند الطالب
بحث القيم المصاحبة للتفكير العلمي لدى طلاب كليات المعلمين
بحث مدى أهمية مفاهيم التربية البيئية لتلاميذ الصف السادس الابتدائي
بحث مشكلات التدريس في كليات المعلمين
ملخص رسالة الدكتوراه باللغة العربية
ملخص رسالة الدكتوراه باللغة الانجليزية
ملخص رسالة الماجستير باللغة العربية
ملخص رسالة الماجستير باللغة الإنجليزية
المقالات الصحفية
سباق التميز الجامعي
أدب الحوار في الأسرة
رمضان من دون الخال أبو ناصر
القدوة في محيط الأسرة
ثلاثة مناسبات في آن واحد
مسابقة التميز في الأداء الجامعي
برنامج الزيارات العلمية
جمعيات علمية للطلاب
ظواهر جامعية مؤلمة
تقويم الطالب لأستاذه
تمرد الطالب الجامعي
غربة الطالب في الجامعة
ميثاق حقوق الطالب الجامعي
أدب التعامل مع الشباب
دروس في ذكرى التوحيد والبناء
شواهد في ذكرى البيعة
تمرد العمالة المنزلية
أجيال مدرسة القيادة السعودية
الرياض مدرسة القيادة السعودية
العنف ضد المعلم
أنا لدي حلم
برقيات لجامعة الملك سعود والمجتمع
حال طلابنا المؤلم
صــور كتب ومجلات تم النشر فيها
اللقــاءات الإعــلامــية
تحقيق صحفي مع جريدة شمس
مقابلة إذاعية عن مساءات رمضانية
مقابلة تلفزيونية عن العنف الأسري
 

 Abstract:

 

Evaluation study for the system of academic supervision in faculties

And department of education of Saudi universities

 

The objective is to recognize the state of affairs of the current academaic supervision system in the study community from the aspect of: the objective of the system ,its inputs ,its academic implications ,aspects of the supervisory relations, its organizational aspects and ways of develop-

Ment.

 

The community of the current study consists of four categories :male

Supervisors ,female supervisors,male students totaling 568 subjects .

 

To achieve objectives of this study ,the researcher designed a standard in-

Cluding the specifications of the good academic supervision system .after

Testing the standard and ensuring its credibility ,consistency and stability,

The researcher derived form it 2 questionnaires, the first for male and female supervisors, the second and male and female doctors in the process of developing their university theses.

 

By mail, the researcher himself distributed copies of the 2 questionnaires

To male and female supervisors and students .respondents were 207

Subjects ,87of which were male and female supervisors ,100male students and 18 female students . the study reached to conclusions as

Follows:

 

-Results of the study showed variances in the answers of the study sample

to items of the 2 questionnaires . these variances were to the interest of the male and female supervisors.

 

-There are significant differences in the answers of the supervisors cate gory (male and female) to the system of the current academic supervision

In the faculties and departments of education in Saudi universities in view

Of the difference of the persons in this category in the faculty and the

Department . using "Scheffe" test to determine the source of differences,

The results of applying this test do not  indicats the source of differences.

Meanwhile there were no significant differences in the answers of the

Students category (male and female) to the objectives of the academic

Supervision system in the study community because of the faculty and the department.

 

-There were no significant differences in the answers of the study comm-unity to the items of the inputs of the current academic supervision system in the study community due to the differences in faculty and the department.

 

-There were no significant differences in the answers of the 2 study sample categories to the items of the academic aspects of the current

Academic supervision system in the study community attributed to the

Faculty and the department.

 

-There were no significant differences in the answers of the supervision

Category the items of the aspects of supervisory relation in the current

Supervision system in the study community attributed to the faculty and

The department.

 

-Meanwhile there were significant differences in the answers of the student category to the same aspects items in current academic supervision system in the study community in view of the faculty and the

Department .using "Scheffie" test it was shown that the source of differences was the faulty of education ,king saud university and the department of education, Imam Mohamed  bin saud Islamic university in

Favor of the latter.

 

-There were no significant differences in the answers of the 2 study sample categories to the items of the organizational aspects of the current

Academic supervision system due to the faculty and the department.

 

-There were no significant differences between the average male student

Answers and the average female student answers to the items of the core

Student questionnaire attributed to the faculty and the department.

 

-The researcher presented the objective of the ways to develop the current

Academic supervision system in the study community in the form of study recommendations .the recommendations were categorized in accordance with the study objectives.

 

-At the end of this study, the researcher presented a proposed conception

Of the required academic supervision system in the education faculty and

Departments in Saudi universities.           

         

King   Saud University. All rights reserved, 2007 | Disclaimer | CiteSeerx