King Saud University
  Help (new window)
Search


Guidelines_English_Final
تحميل الدليل التدريبي

أسئلة شائعة


 

PUBLISHED RESEARCH ABSTRACTS

ملخصات الأبحاث المنشورة  

 

Research Title : ( EDUCATIONAL AND OCCUPATIONAL ASPIRATIONS AMONG THE SAUDI FEMALE COLLEGE STUDENTS IN RIYADH,SAUDI ARABIA ) 1986 Ph.D. Dissertation, in English.

           This study examined the educational and occupational aspirations of Saudi female college students in Riyadh, Saudi Arabia. A questionnaire was used to collect empirical data from 924 students who were attending four year institutions of higher education in Riyadh. In addition, 20 personal interviews were conducted with five students from each school.

             The major findings and conclusions from the study were the following:

1.      Age, grade point average in high school and college, and college level were the common demographic factors found to have a significant relationship with student’s aspirations and choices of a college and field of study.

2.      Mother’s encouragement, followed by father’s encouragement were the two most significant personal influences on both educational and occupational aspirations, while this is reversed for the choices of a college and field of study.

3.      Job prestige and reputations followed by type of job were the two most important factors influencing educational and occupational aspirations, while prestige and reputation followed by diversity of majors offered by the school were the most influential for the choice of a college and a field of study.

4.      Teaching was the job most preferred followed by medicine.

5.      Although formal education for women is relatively recent, Saudi women seem serious and determined about acquiring as much education as they possibly can in many field and professions, for the sake of learning and as preparation for employment.

6.      Marriage and children do not hinder Saudi women from getting a college education if the women have interest and determination as well as support ا

7.      Although the mothers of many women college students are illiterate, and in spite of this educational gap, these mothers are encouraging their  daughters to acquire college educations. This encouragement clearly illustrated the rapid change and development that the Saudi women experienced in only a few years.

8.      Educational and occupational aspirations , as well as the selection of a college and a major field of study, appear to be very interdependent, interrelated, and overlapping.

 

 

عنوان البحث : ( الطموحات التعليمية والوظيفية للطالبات الجامعيات السعوديات في مدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية ) رسالة الدكتوراه باللغة الإنجليزية  

 

 

 

عنوان البحث :  ( أسلوب القيادة في المدارس الثانوية للبنات من وجهة نظر المعلمات في ضوء نظرية الموقف بمدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية ) باللغة العربية . تم نشره في مجلة دراسات تربوية واجتماعية . المجلد العاشر ، العدد الثالث ، يوليو2004  

       حظى موضوع أساليب القيادة التربوية باهتمام العديد من الباحثين على المستوى العالمي والعربي ، وقد كان محور اهتمامهم جوانب عديدة أهمها الأنماط والأساليب الخاصة بالقيادة بصفة عامة في بعض المراحل التعليمية ، على حين ركز بعض الباحثين على علاقة هذه الأنماط والأساليب ببعض المتغيرات ذات الصلة بها مثل سمات القائد وقدراته ، وخبرته ، ومؤهله ، وعمره ، ولقد اختلفت نتائج هذه الدراسات حول فاعلية هذه الأساليب أو حول علاقتها بالمتغيرات الأخرى ، كما لوحظ ندرة الدراسات العربية حول دراسة هذه الأساليب في مرحلة التعليم الثانوي في المدارس الأهلية والحكومية بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر المعلمات ، مما استوجب إجراء الدراسة الحالية في ضوء تفسيرات نظرية ( هيرسي وبلانشارد 1982م ) التي تركز على أهمية الموقف .

      ولكي تحقق الدراسة هدفها طبقت الباحثة أسلوب معدي هذه النظرية التي تركز على أن القائد يمكنه أن يختار بين أربعة أساليب للقيادة وفقا للموقف في ضوء نضوج المرؤوسين ، وهي ( الأسلوب الإخباري ، الأسلوب الإقناعي ، الأسلوب لمشارك ، أسلوب التفويض ) على عينة قوامها ( 186 ) معلمة من مدارس ثانوية للبنات - 94 معلمة منهن من مدارس حكومية ، 92 معلمة من مدارس أهلية – بمدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية . وأسفرت نتائج تحليل البيانات ومن وجهة نظر المعلمات بأن الغالبية العظمى من كل من مديرات المدارس الثانوية الحكومية للبنات ومديرات المدارس الثانوية الأهلية للبنات في مدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية تمارس الأسلوب الإخباري في القيادة في ضوء هذه النظرية ، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أسلوب القيادة الذي تمارسه كلا الفئتين . وهذه النتائج تشير إلى عدم وجود اختلافات كبيرة  بين أساليب القيادة في كل من المدارس الحكومية والمدارس الأهلية الثانوية للبنات بمدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية وفقا لوجهة نظر المعلمات في هذين النوعين من المدارس .

 

Research Title : ( LEADERSIP STYLE IN GIRLS’ CECONDARY SCHOOLS FROM THE TEACHERS’ POINT OF VIEW IN THE CONTEXT OF SITUATIONA LEADERSHIP THEORY IN THE CITY OF RIYADH, SAUDI ARABIA ) in Arabic.

                The purpose of this study was to find out the leadership style that is practiced by the superintendents of both government and private secondary schools for girls in the city of Riyadh, Saudi Arabia from the point of view of the teachers in the context of the situational leadership theory that was formed by Hersey and Blanchard. A sample of ( 186 ) teachers was randomly selected, ( 94 ) teachers from government schools superintendents in both government and private secondary schools for girls in Riyadh, Saudi Arabia practice the “  telling “ style. It was also found that there is no statistical difference in leadership style that is practiced by the superintendents in both kinds of schools. These results show that there is no big difference between the leadership style that is practiced by the superintendents of both government and private girls’ secondary schools in the city of Riyadh, Saudi Arabia from the point of view of the teachers.

 

 

 

 

عنوان البحث : ( تأثير المشاركة المجتمعية في الدراسات التعليمية بمدينة الرياض ) باللغة العربية . تم نشره في مجلة القراءة والمعرفة . العدد ( 59 ) اكتوبر 2006 م .  

      كان هدف البحث (1) التعرف على أهم التجارب المعاصرة في مجال مشاركة المجتمع في العملية التعليمية (2) تقديم تصور حول مشاركة المجتمع في العملية التعليمية بمدينة الرياض . واتبعت الباحثة كأداة بحثية الاستبانة ، حيث قامت بتصميم استبانة هدفت إلى التعرف على آراء عينة البحث المكونة من ( العاملين في مجال التربية والتعليم ، والخبراء التربويون ، والعاملين في المؤسسات والشركات والجمعيات الأهلية ، وأولياء أمور الطلاب ) في دور مشاركة المجتمع في تطوير المؤسسات التعليمية بمدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية .

     وكان من أهم نتائج هذه الدراسة بأن أكثر من نصف بنود الأسس والمجالات الخاصة بمشاركة المجتمع لتطوير المؤسسات التعليمية بمدينة الرياض هي بنود ناقصة وغير محققة في الواقع وتحتاج إلى زيادة تفعيل حتى يمكن الاستفادة من تلك المشاركة ، كما تم تقديم تصور مقترح لأدوار الذين يسهمون في مشاركة المجتمع من أفراد ومؤسسات .

     وكان من أهم توصيات الدراسة (1) من المهم أن يشار في سياسة التعليم إلى أهمية مشاركة المجتمع في مجال التعليم وكذلك وضع الآليات المختلفة لتحقيق ذلك (2) العمل على وضع التنظيمات التربوية اللازمة لتفعيل المشاركة في مجال التعليم (3) تفعيل مشاركة الأسرة ( أولياء أمور الطلاب ) في تطوير المؤسسات التعليمية (4) العمل على تشجيع مشاركة المجتمعات المحلية لتحقيق مشاركة فاعلة لتطوير التعليم ومؤسساته المختلفة (5) تفعيل الأدوار المختلفة لمجالس أولياء الأمور لتفعيل المشاركة في مجالس التعليم .  

 

Research Title ( Community Partnership and its Role in the Educational Institutions in Riyadh, Saudi Arabia ) in Arabic.

               The objective of the study was to know the recent experience of community partnership in the educational process, and offer a proposal for community partnership in the educational process in Riyadh. The researcher applied the analytical descriptive method in conducting this research. She described the recent experiences of community partnership in the educational process.

                The researcher used a questionnaire as a research tool to know the opinion of the research sample ( educational experts, employees in the field of education, people in companies and civil associations, and parents ) in the role of community partnership in developing the educational institutions in Riyadh.

                 The most important results of the research were that more than half of the principles and areas of community partnership to develop the educational institutions in Riyadh were incomplete and not fulfilled in reality and need more activation in order to be useful in that partnership, and a proposal was offered for the roles of all who participate in community partnership.

                  The most important research recommendations were (1) It is important for the educational policy to include the importance of community partnership, and identify the various methods to implement it , (2) Make the educational structure that is needed to implement the partnership in education, (3) Implement the role of family partnership in the development of the educational institutions, (4) Support community partnership to get effective partnership in developing the various educational institutions and (5) Support the Various roles of the parents boards to activate partnership in the boards of education.

________________________________________

 

عنوان البحث ( أهم الخصائص والأسس والمجالات التي يجب أن تتصف بها المدرسة الثانوية الفعالة في مدينة الرياض من وجهة نظر التربويين ) باللغة العربية . تم نشره في مجلة بحوث ودراسات العالم الإسلامي العدد الثالث .

       هدف البحث إلى التعرف على أهم الخصائص والأسس التي يجب أن تتصف بها المدرسة الثانوية الفعالة بمدينة الرياض من وجهة نظر التربويين . واتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق هذا الهدف ، حيث تم التعرف على أهم خصائص المدرسة الفعالة ، والعلاقة بين العناصر المختلفة داخل المدرسة الثانوية ، والعلاقة بين التنظيم المدرسي وعمليات التعلم ، وبعض المداخل التي تبين العلاقة بين مكونات المدرسة الفعالة والعلاقات التفاعلية فيما بينها . كما استخدمت الباحثة استبانة هدفت إلى التعرف على مرئيات أفراد عينة مختارة من التربويين عن أهم الخصائص والأسس والمجالات التي يجب أن تتصف بها المدرسة الثانوية الفعالة بمدينة الرياض ، وطبقت الإستبانة على عينة الدراسة المكونة من بعض أعضاء وعضوات هيئة التدريس بجامعة الملك سعود ( ن = 30 ) وكليات البنات ( ن = 10 ) وعينة من مديري ومديرات المدارس الثانوية   ( ن = 40 ) وعينة من المشرفين التربويين والمشرفات التربويات ( ن = 40 ) وعينة من الخبراء التربويين والخبيرات التربويات ( ن = 40 ) وعينة من معلمي ومعلمات المدارس الثانوية العامة ( ن = 40 ) وأسفرت نتائج البحث أن حوالي ( 61 % ) واحد وستين في المائة من الخصائص والأسس والمجالات التي يجب أن تتصف بها المدرسة الثانوية الفعالة بمدينة الرياض من وجهة نظر التربويين موجودة أو موجودة إلى حد ما في الواقع ، وأن حوالي ( 39 % ) تسعة وثلاثين في المائة غير موجودة في الواقع ولا بد من العمل على تحقيقها لزيادة فاعلية المدرسة .

 

Research Title ( The Important Factors, Basis, and Scopes Which are to Describe the Effective Secondary School in Riyadh From the Point of View of the Educators ) in Arabic .

            The objective of this research was to know the important factors, basis, and scopes which are to describe the effective secondary school in Riyadh from the point of view of the educators. The researchers applied the analytical descriptive method in conducting this research. She described the important factors of the effective school, relationship between different factors inside the secondary school, and relationship between school organization and learning processes. The researcher used a questionnaire as a research tool to get the opinion of the research sample on the research objective. The research sample consisted of a sample of faculty in King Saud University ( N = 30 ) and Girls Colleges ( N = 10 ), a sample of secondary school principles ( N = 40 ), a sample of educational supervisors ( N = 40 0 ), a sample of educational experts ( N = 40 ), and a sample of a secondary school teachers ( N = 40 ). The research result was that about sixty one percent ( 61 % ) of the factors, basis, and scopes which are to describe the effective secondary school in Riyadh from the point of view of the educators are either found or somewhat found in reality, and about thirty nine percent ( 39 % ) are not found, and actions are to be taken for them to be found in order to increase the school effectiveness.

 

 

 

 

عنوان البحث ( مشكلات التعليم الثانوي العام للبنات بمدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية كما تراه المعلمات ) باللغة العربية . تم نشره في مجلة القراءة والمعرفة . العدد 59 اكتوبر 2006 م .

       كان هدف البحث التعرف على مشكلات التعليم في المدارس الثانوية العامة للبنات من وجهة نظر المعلمات في مدينة الرياض ، حيث تم استخدام المنهج الوصفي ، واستبانة هدفت إلى التعرف على مرئيات أفراد عينة البحث المكونة من ( 113 ) معلمة ثانوي ، واسفرت النتائج عن وجود ثمان مشكلات شائعة في التعليم الثانوي العام للبنات بمدينة الرياض ، أمكن ترتيبها كما يلي : المشكلات السلوكية للطالبات ، المشكلات الخاصة بالمنهج ، المشكلات الخاصة بالأنشطة والخدمات الطلابية ، المشكلات الخاصة بالمعلمات ، المشكلات الخاصة بتطوير وتحديث التعليم ، المشكلات الخاصة بالامكانات والتجهيزات المدرسية ، المشكلات الخاصة بالتوجيه التربوي ، وأخيرا المشكلات الخاصة بالإدارة المدرسية والقيادة . ولقد تباينت المشكلات الفرعية داخل كل مجال من المجالات الثمانية السابقة حسب حدتها . 

 

 

Research Title ( Girls Public High School Problems in Riyadh, Saudi Arabia as Seen By the Teachers ) in Arabic.

      The objective of this study was to know the girls public high school problems as seen by the teachers in Riyadh. The descriptive method was applied. A questionnaire was used to get the opinion of the research sample which was comprised of ( 113 ) high school teachers. The results showed that there are eight problems exist in the girls public high school in Riyadh. The researcher was able to rank them in the following order : problems that are related to the girls behavior, problems that are related to the curriculum, problems that are related to the activities and students services, problems that are related to the teachers, problems that are related to the development and improvement of education, problems that are related to the schools facilities, problems that are related to educational supervision, and finally problems that are related to school administration and leadership. The secondary problems in each of the above eight categories were varied according to severity.     

 

 

 

King   Saud University. All rights reserved, 2007 | Disclaimer | CiteSeerx