King Saud University
  Help (new window)
Search


Guidelines_English_Final
تحميل الدليل التدريبي

أسئلة شائعة


 

Supported by KASCT (2007 – now)

 

Insulin resistance, adverse metabolic profile and premature biological aging in overweight children

 

SUMMARY

 

Whilst diet and reduced physical activity results in obesity, with individuals developing central obesity at greater risk for type2 diabetes mellitus (T2DM), the mechanisms for this remain unclear. Studies to date suggest that factors secreted by adipose tissue may have either adverse or beneficial effects on insulin action. The profile associated with pre-diabetic states an increase in pathogenic adipocytokines and a reduction in adiponectin, a protective adipocytokine. As such hyperinsulinaemia, which precedes obesity related metabolic diseases, can induce secretion of pathogenic risk factors from adipose tissue to link adiposity to disease. Furthermore, we propose that adipocyte phenotype is altered due to premature biological senescence that results from early exposure to chronic hyperinsulinaemia.

We will establish whether a metabolic profile that includes adipocytokines in a cohort of 7 year old children can improve prediction of the development of insulin resistance using their parents as an indication. We also propose that chronic hyperinsulinaemia predisposes to biological senescence, altering adipocyte phenotype adversely. This study will therefore (1a) assess for the first time adipocytokine profiles in baseline Saudi children and parents samples, (1b) to evaluate the relationship of these profiles to the development of insulin resistance, (1c) determine the influence of physical activity, diet and association of metabolic risk to both the children and parents' profiles  (2) and also we will be able to relate rate of loss of telomere length (measure of biological age) to serum insulin and obesity in parents and children. As such together these studies have individual benefits to the Saudi children to determine there relative risk of metabolic disease. Nationally this could produce a diagnostic measure at a relatively low cost to identify pre-diabetic children and young adults at high metabolic risk to effectively manage them to control the pathogenic stages of T2DM reducing the overall burden on primary health care as well as hospitals introduced through becoming diabetic with its associated complications.   

 

مقاومة الأنسولين والعوامل الكيميائية المعاكسة وعلاقتها بالعوامل البيلوجية قبل النضوج عند الأطفال ذوى الأوزان الزائدة

 

  بينما الغذاء مع قلة الحركة يؤديان إلى السمنة كما أن الأفراد المميزين بسمنة الوسط يعدون تحت الإصابة بداء السكري من النوع الثاني إلا أن الآلية لهذه مجتمعة غير واضحة.

  وقد اقترحت الدراسات الحديثة أن هناك مركبات تنتجها الأنسجة الدهنية قد يكون لها أثر سلبي أو ايجابي على نشاط الأنسولين. وربط ذلك بحالة ما قبل داء السكري فإن من هذه المركبات (الأديبوسايتكوينات والأديبونكتن) لها تأثير على هذه الحالة. ولذا فإن ارتفاع الأنسولين يسرع في زيادة السمنة وكذلك التأثير في إفراز هذه المركبات.

  ومن هذا فإنه قد افترض أن تنوع الخلايا الدهنية لها علاقة بذلك نظراً لما تمثله من مراكز حساسة حيوية لارتفاع الأنسولين.

  ولهذا فإن هذه الدراسة ستؤسس افتراضية أن مركبات الأديبوسايتكوينات في الأطفال ذوي السبعة سنوات لها تأثير في نمو مقاومة الأنسولين باستخدام والديهم كدليل على ذلك وكذلك نزيد من الافتراضية أن الارتفاع المزمن للأنسولين يغير من تنوع الخلايا الدهنية.

ولذا فإن هذه الدراسة ستقوم بما يلي:

1- تقدير ولأول مرة مستوى الأديبوسايتكوينات لدى الأطفال السعوديين ووالديهم، وتقييم علاقة ذلك مع نمو مقاومة الأنسولين والنشاط البدني والغذاء.

2- ربط معدل فقدان طول التلومير (قياس العمر البيولوجي) مع مستوى الأنسولين والسمنة في الأباء والأطفال.

  ونعتقد بأن إجراء ذلك سيبين العوامل المسببة لهذه الأمراض (السمنة وداء السكري).

  وعلى مستوى الفائدة الوطنية فإن ذلك سيكون مقياس تشخيص للحالة ما قبل داء السكري في الأطفال والشباب المعرضين للإصابة بذلك وبالتالي الفائدة الحاسمة في التحكم في مراقبة هذه الأمراض في مراحلها الأولية لدى هذه الفئات من الأعمار لتجنب مضاعفاتها.

 

 

2- Serum polycyclic aromatic hydrocarbons among Saudi asthmatic children: correlation to environmental and dietary factors (2005-2007)

 

Dr. Nasser Al-Daghri and Prof.Omar Al-Attas

 
King   Saud University. All rights reserved, 2007 | Disclaimer | CiteSeerx